Wandelvakantie IJsland: Licht & Comfortabel

’s Ochtends om 06.45 uur, nog voor het ontbijt, ging Astrid van Run (51) in haar bikini naar buiten. Een paar graden boven nul was het; op de hellingen van de Heklavulkaan in de verte lag nog sneeuw. Maar het water van de hottub, vlak naast het hotel, was heerlijk warm.
‘Ik zag de zon boven de bergen uitkomen, paarden door de wei galopperen. En boven mijn hoofd vlogen vogels. Een mooiere manier om de dag te beginnen kan ik me nauwelijks voorstellen.’
Een reis naar IJsland stond al jaren op Astrids verlanglijstje – niet in de laatste plaats omdat ze thuis, in Breda, drie IJslandse paarden heeft. ‘Ik dacht altijd dat IJsland voor mij onbereikbaar was – te ruig, te onherbergzaam. Ik heb een visuele handicap, waardoor ik helaas geen al te zware tochten kan maken. Deze SNP-reis bracht mijn droomland opeens binnen handbereik. Of nou ja, binnen voetbereik. Want het draaide natuurlijk om wandelen.’

wandelvakantie-ijsland

Je ervaart de elementen

‘Licht & Comfortabel’ – die stempel trok ook Ineke van Eijkelenburg (63) over de streep. ‘Eerder maakte ik met veel plezier wandelreizen waarbij we alle dagen liepen – in Zwitserland, Ierland en Noorwegen bijvoorbeeld. Maar bij de laatste vakantie, in Oostenrijk, werden zulke van 9-tot-5-wandeldagen me wat veel van het goede. Zeker het dalen was soms erg pittig. Ik wilde altijd al naar IJsland, dus dit leek me een mooie aanleiding.’

wandelvakantie-ijsland-vuurenijs
Vooral de diversiteit van het landschap maakte indruk. ‘We hebben vulkanen en gletsjers gezien – vuur en ijs vlak bij elkaar. Heel imposant. En dan die eindeloze vlaktes te midden van de ruige bergen… Een prachtig, uitgestrekt landschap.’
Zelfs het weer was afwisselend: ‘Op IJsland ervaar je de elementen. We hebben heerlijk in de zon gelopen en kwamen midden in een hagelbui terecht. Maar ach, op het weer kun je je gelukkig kleden – en nu had ik mijn thermo-ondergoed tenminste niet voor niets mee… Vanwege de koude wind was het bovendien extra prettig om tussen het wandelen door af en toe in het SNP-busje te kunnen opwarmen, op weg naar de volgende bestemming.’

‘Enerzijds moest ik wennen dat de wandelingen veel korter waren dan bij andere reizen’, vervolgt Ineke. ’Dan waren we een uurtje op het strand aan het rondkijken, en had ik nog wel een stuk door willen lopen. Anderzijds was de reis op deze manier extra afwisselend. Het was ook fijn om het kalm aan te kunnen doen. Bij een mooie waterval konden we op ons gemak even blijven zitten om van het uitzicht te genieten. En onze reisleider, Leon, vertelde altijd mooie verhalen. Je merkte echt dat hij het land goed kent.’

wandelvakantie-ijsland-waterval

Het nieuws komt dichtbij

Na elke wandeldag kwam de groep weer terug bij het hotel in Hella. ‘Echt een prachtige plek’, vertelt Astrid. ‘Een soort eigen idyllisch eilandje op het eiland; in the middle of nowhere. Het hotel zelf was weliswaar afgezonderd, maar de mensen waren dat absoluut niet – heel open en gastvrij.
Ook binnen de groep was de sfeer prettig. De eerste dag moesten we nog even aan elkaar snuffelen, maar daarna kregen we met z’n allen een heel natuurlijk reisritme.’

wandelvakantie-ijsland-wandelen

Ineke: ‘Het was een fantastisch hotel, maar wel ontzettend warm in de kamers. Ik vroeg of de verwarming uit kon, maar die bleek permanent aan te staan… Ze hebben op IJsland zoveel natuurlijke aardwarmte; eigenlijk een energieoverschot! In Reykjavik schijnen de straten in de winter zelfs “vloerverwarming” te hebben, zodat ze niet bevriezen…’
Astrid: ‘IJsland is Europa, maar door alles wat er uit de grond borrelt en hoe het is gevormd, is het land echt uniek. Je ruikt de geur van zwavel, de geur van aarde… En het grappige is: het nieuws komt heel dichtbij. Afgelopen zomer zag ik op het journaal over de uitbarsting van de Bardarbunga op IJsland, en toen dacht ik: hee, daar ben ik vlakbij geweest!’

Euforisch gevoel

De mooiste ervaring was de reis an sich, vinden Astrid en Ineke allebei. Astrid: ‘Ik vond de balans heel goed: aan het begin van de week bezochten we de toeristische highlights – de beroemde Geysir, bijvoorbeeld – en aan het einde van de week waren we een dagje in Reykjavik. In de tussenliggende dagen verkenden we met het busje de omgeving en maakten we mooie wandelingen. Voor mij persoonlijk was heel bijzonder dat ik met de zoon van de hoteleigenaar een rit op een IJslands paard mocht maken. Daar reed ik dan, op een prachtige, zwarte IJslander, in mijn eentje voorop in dat weidse landschap…. Dat euforische gevoel heb ik nog altijd in me.’

wandelvakantie-ijsland-paarden
Ineke: ‘Het was een goede kennismaking met IJsland. Ik ben nu ook bijzonder benieuwd naar de rest van het eiland…’

Dit artikel is geschreven door Gemma Venhuizen.

Ontdek deze reis hier:

Een heerlijke wandelvakantie IJsland met lichte wandelingen door het prachtige landschap. Verken het zuiden van IJsland met zijn gletsjers, vulkanen, watervallen en geothermische bronnen. En wie weet is ’s avonds het Noorderlicht zichtbaar. Vanaf €1395,-